fredag 9 januari 2015

Green Smoothie

Det var så att min mixer, som gjort mig massor av goda smoothies, gav upp för några dagar sen. PANIK. Googlade som en dåre. Förvirrande. Igår hämtade jag hem en ny. Det blev dock ingen vanlig mixer, utan en matberedare eller vad dom nu kallas. Bosch MCM5530 var det som fick följa med mig hem. En testvinnare som fått många stjärnor av belåtna användare. Vi får väl se. Så himla snygg är den ju inte, kan kanske mera anses vara ful.
I morse, full av iver, skulle jag göra min första smoothie. Tror ni att den startade? Noup. Tömde ur mixerskålen och försökte på alla sätt och vis få maskinen igång. Barnen gnällde. Min fula matberedare ville bara inte starta. Funderade redan på att packa ner den skitiga saken i någon väska, slänga barnen i bilen och köra tillbaka med skräpet. Säga några välvalda ord till försäljaren och kräva pengarna tillbaka, med ränta. Kanske man ändå borde ta en extra titt på bruksanvisningen. Finns ju en anledning till att de alltid följer med. Som tur var hade jag ännu inte hunnit slänga häftet. Och där står det ju klart och tydligt att allting måste sitta på rätt plats i låst läge, inga tillbehör/verktyg får finnas i blandarskålen. Tänk vad mycket tid (och svordomar i mina tankar) jag besparat om jag bara öppnat det där lilla häftet lite tidigare.

Nu när jag vet hur manicken fungerar har jag förutom dagens gröna smoothie gjort barnmat och en chokladtryffeltårta. Än så länge tycker barnen att den nya apparaten är spännande vilket gör att jag kan tillreda ett som annat medan de sitter där uppe på köksbänken och betraktar spektaklet.

Green Smoothie
Recept:
2 dl chaga
1 msk chiafrön
1 msk kokosolja
1 dl kokosmjölk
1 halv banan
1 halv citron
1 msk färsk riven ingefära
 1 handfull spenat
1 halv avocado
1 gram OptiMSM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar